Program för NCS Norrbottens konferens 6-7 november | |||
TORSDAG | INNEHÅLL | ANSVARIG | |
9.30-10.00 | Kaffe och registrering | Erica | |
10.00-11.00 | Genomgång av programmet Presentationsrunda Kort resumé från alla fördjupningar förra året. |
Erica Alla |
|
11.00-12.00 | Vad är språkutvecklande arbetssätt? För vem är det nödvändigt? Se film 14 min http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/diskutera-och-utveckla/sprakutvecklande-arbetssatt Diskussion i grupper utifrån filmen och "Få syn på språket" Gemensamt: Hur ser det ut i våra kommuner? Vad vill vi? |
||
12.00-13.00 | Lunch | ||
13.00-14.30 | Hur läsa och skriva hör ihop – skriva sig till läsförståelse- kort sammanfattning av metarapporten: http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/spraklig-kompetens/undervisning/stottar-lasforstaelsen-1.202313 Sammanfattning av studien Sollentuna ASL Att Skriva sig till läsning 2014 Hur ser det ut i kommunerna? Vad häder påområet? Vad vill vi ska häda? |
Britt Anki |
|
14.30 – 15.00 | Kaffe och Incheckning | Alla | |
15.00-16.00 | Utvärdering och uppföljning av "Läsa med förståelse". Stefan Lundström från LTU medverkar |
Erica | |
16.00-16.30 | Hur går vi vidare med LTU – vad vill universitetet? Vad vill vi? | Stefan och alla | |
19.00? | Middag | Alla | |
FREDAG | INNEHÅLL | ANSVARIG | |
8.30-10.00 | Vad är Cirkelmodellen? 20 min Se film tillsammans 40 min Skrivundervisning - Cirkelmodellen – genrepedagogik http://www.ur.se/Produkter/182358-Spraket-bar-kunskapen-Att-stotta-skrivande Samtal om programmet och hur texten "Skriva" (som du läst) kan hänga ihop med detta 30 min |
Jenny och Camilla | |
10.00-10.15 | Kaffe | ||
10.15-11.00 | Skrividéer. Vi delar med oss av praktiska exempel | Alla | |
11.00-12.00 | Hur går vi vidare? | Alla | |
12.30-13.30 | Lunch och avslutning |
NCS Norrbotten är ett nätverk av Språk-, läs- och skrivutvecklare från Norrbottens kommuner och ett par fristående huvudmän.
torsdag 20 november 2014
Program 6-7 november
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar